fredag 15 januari 2010

Nöjd...

Vilken underbar dag!

Var och tatuerade mig igår hos Perstein-Parkinson. Det jag blev mest nöjd med är att den sitter på skuldran. Då har jag rätt svårt att se alla fel i den. Gubben är ju gammal, darrhänt, halvblind och ny i yrket. Men den blev rätt bra ändå. Jag är nöjd. Det ser ut som en riktig sjömanstatuering. Krokig och sned. Nästan som den skulle vara gjord på frihand.




Min första tatuering gjorde jag i England för mer än 10 år sedan. Jag var ute på min andra båt och vi låg till kaj i Immingham. Det var en solig och varm lördag i juni. En underbar dag skulle man kunna säga. Jag låg på däck i en solstol när två av matroserna kommer förbi, bärande på en låda öl. "Ska du med iland på sightseeing?" frågar de. Javisst, svarar jag och frågar vad vi ska titta på. "Ähhhh....5-6 pubar och något mer" säger de och flinar...

Så vi går iland. Dricker kopiösa mängder med Guinness och hamnar i en tatueringsstudio. Långt in på någon bakgata, ner i en källare, bakom en ståldörr. En av matroserna känner killen som tatuerar. Han brukar gå hit. Man kan betala med cigaretter. Vi köper dem billigt ombord så det passar oss prefekt. Men man får vad man betalar för. Matrosen sätter sig i stolen och får en halvnaken flicka och ett ankare ritat på bröstet. Jag letar runt bland motiven medan maskinen surrar. Hittar inget jag gillar. Är så pass full att jag knappt kan stå. Blir tillsagd att sätta mig ner och får en ny öl i handen. På bordet bredvid mig ligger en pärm med olika motiv uppslagen. På första sidan finns tre vapen, en yxa, ett svärd och en morgonstjärna, korslaggda med en text på latin. Den får det bli. Den ska jag minsann ha på vänsterarmen. När det blir min tur så skrattar tatueraren åt mina försök att sluddra på engelska. Men han kör motivet i alla fall för två kartonger Benson & Hedges cigaretter. Vi köpte dem för 40 spänn ombord så min första tatuering kostade 80 kr.

Vaknade upp med den vanliga bakfylleångesten dagen efter och öm i armen. Men det var bara att ta en pilsner och ut på däck och jobba. På min tid fick eleverna inte vara ledig på söndagar. Fast man var ju oftast full och hade ingen koll på vilken dag det var ändå. Visste man vilken vecka det var så kunde man vara nöjd...


Dagens citat: (Igår när jag gaddade mig så upprepades dessa citat ett otal gånger.)

P-P: Ojdå!
P-P: Hoppsan!
P-P: Hmmmm!
P-P: Fan!
P-P: Nu blev det snett!

2 kommentarer:

  1. Den där blev ju bra, trots parkinson och halvblindhet. Själv har man ett par som ser betydligt jävligare ut, som professionella gjort - som man dessutom pröjsat mycket för. Nöjd ska han absolut vara!

    SvaraRadera
  2. haha kul du är din gamle sjöman och bra tatuering du fick :)

    SvaraRadera

Kommentera gärna om ni vill.