tisdag 20 juli 2010

Tales from the sea...

Vilken underbar dag.

”När jag seglade i Johnson lines…”, eller ”När jag var i Sahléns kylbåtar då…” eller ”När vi gick på Sydamerika med…”, eller ”När vi var iland, Pumpman, donkeyman, hökaren och jag…”.

Jag har hört dem alla berättas. Historia efter historia om hur det var på sjön förr. Man har gått vakt med en del gamla matroser genom åren. På de 4 timmar mellan midnatt och 04 som ska slås ihjäl så blir det lätt en och annan historia. Oftast hoppar man hej vilt mellan ämnena. Vad som började som en historia om att spara bunker blir något helt annat.

Jag missade tydligen mycket av den gamla goda tiden. Allt var bättre förr…

Dagens citat: Lösryckta delar av en av de vanliga historierna…

"Det påminner mig om när vi var iland i Melbourne. Eller var det Sidney? I alla fall så var det jag, hökaren, Donkyman, och en maskinist som skulle iland..." börjar han.
Jag sjunker tillbaka i mina egna tankar. Håller utkik efter bojen som snart bör dyka upp om styrbord. Lyssnar halvt om halvt på min kolegas historia. Försöker räkna ut när jag ska kunna få mottagning på min telefon.

"Det svåraste var förstås hur vi skulle få in luderna genom gaten. Men då tog vi..." Jag glider in i mina egna tankar igen. Bojen dyker upp ur dimman. Vi passerar den med några kabellängder till godo. Funderar på hur den här historien hänger ihop med snåla chifar eller att spara bunker men lyckas inte riktigt få ihop det.
"Och då gick den jävla slingen av så vi tappade den stulna folkswagenbubblan mellan båten och kajen. Och på treans lastlucka står de tre halvnakna luderna och hurrar!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.