lördag 14 juli 2012

"Det var som att sticka in handen i skåpet och komma till Narnia!"

Vilken underbar dag.

"Det var som att sticka in handen i skåpet och komma till Narnia!" säger matrosen på sin klingande skånska. Han riktigt strålar av lycka. Han har hittat ett bortglömt paket Zoegás Skånerost längst in i ett skåp. Trots att det faktiskt är fredagen den 13 så har vi en sagolik tur. Att sitta vaken mellan midnatt och klockan 6 med Presidenten som sällskap är ingen höjdare.
Presidenten är det billiga, finska kaffemärke som kontoret förordar istället för det underbara Zoegás. Presidenten smakar som det vore bryggt på rönnbär och sågspån. Egentligen borde det bannlysas och finnas med på FN:s lista över otillåtna förhörsmetoder.

Ute växlar vädret mellan ösregn och strålande solsken, mellan 18 m/s till stiltje. Vaktmatroserna löser av varandra vid 4 och min nya kollega smakar på det välsignade kaffet. Vi paserar Gotland så nära att man skulle kunna spotta iland men ändå hittar min telefon inget nät. Förbannade 3.

Matrosen däremot sms:ar så fingrarna glöder samtidigt som han berättar om sina erövringar. Jag kontrar med att hälften säkert bara är olika sorters djur med flicknamn som han räknar upp och att det är väldigt vanligt med sånt i hans hemby Timmernabben. Men han lyssnar inte längre. Han ska göra 5 veckor ombord den här gången. Det är lite längre än det ordinarie passet som är 2 veckor. Han sitter redan och räknar pengarna...

Jag är nöjd med att göra ett kortare pass den här törnen. I vanliga fall vill jag vara ute längre men den här gången ska jag hem till något kul. Först är jag utmanad på matlagningsbattle och i början av augusti så är det sommarlägret Nordisk Vision som står på schemat. Jag har redan planer för hur jag ska ta hem den tävlingen och på Nordisk Vision kommer jag att förevisa HLR och lite första hjälpen.

Jag längtar hem...

Dagens visdomsord från vaktmatros 1: "Ha alltid ett extra paket kaffe i skåpet."
Dagens visdomsord från vaktmatros 2: "Ha alltid ett extra paket kaffe i skåpet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.