torsdag 13 september 2012

Arlanda, Cairo, Addis Abada, Luanda...



Vilken underbar dag.

Först 10 timmars väntetid mellan flighterna på Arlanda, sedan mellanlandning i Cairo och byta flyg i Addis Abada innan man är framme i Luanda. Det är 28 grader i skuggan, luftfuktigheten är som att gå igenom en vattenspridare och flygplatsens luftkonditionering är obefintlig. Åkte hemifrån 20 över 9 och var framme halv 2 dagen efter...

Eller ja, framme och framme kanske man inte skulle säga. Chauffören som hämtade mig på flygplatsen körde mig till ett hotell för det stod på hans lista. Engelska verkade inte vara hans starka sida. Inte bilkörning för den delen heller.  Bolagets agent här hade iaf bokat ett rum åt mig men jag fick ingen information om hur länge eller varför jag skulle bo här.

Efter en efterlängtad dusch och en liter vatten så fick slutligen tag på agenten efter några timmar och fick besked att det blivit lite ändringar. Inte helt oväntat kanske med tanke på hur den här påmönstringen varit hittills. Jag ska inte till Puman längre utan till Jaguaren. Och jag ska flyga dit så fort de hittar en ledig helikoptter. Det är tur att mitt visum räcker i 7 dagar sa agenten...

Hotellet är inte så illa men kontrasterna till staden utanför är väldigt stora. Luftkonditionering, restaurangen som ligger på 6:e våningen med utsikt mot hamnen och internet på rummet är saker som gör att jag nog kan stå ut här tills helikoptern blir ledig. Slummstaden vi körde igenom på vägen hit från flygplatsen förstärker verkligen bilden man har av Afrika. Lerhyddor, plåtskjul, ungar som leker på gatan, skrotbilar, försäljare som sitter i gjyttjan på det som skulle kunna tänkas vara trottoaren med sina varor på en filt framför, kvinnor som bär runt på krukor på huvudet, etc...

Jag tror att jag stannar på hotellet. Det här känns faktiskt inte riktigt som rätt ställe att turista. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.