tisdag 25 september 2012

Att leva ombord. De första 10 dagarna...



Vilken underbar dag. 

10 dagar avklarade och bara 46 dagar kvar ombord innan jag ska hem till kylan igen. Här söder om ekvatorn har våren precis börjat. Idag är det 28 grader varmt och lite mulet. Jag jobbar i shorts och t-shirt. Det är ju inte precis så att man längtar hem ännu. I december när det är högsommar här kommer det nog inte att vara lika roligt med värmen men det slipper jag förhoppningsvis. 

Börjar komma in i rutinerna nu med alla checklistor och det vanliga styrmansjobbet. Båtkörningen, sjökortsrättningar, kontolera säkerhetsutrustningen, osv...  Det är inte lätt att komma till en ny båt men jag börjar bli rätt van vid det. 

Hytten jag har är inte så illa. Det är nog den minsta styrmanshytten jag haft sedan jag var på Tidan men man sover ju bara där ändå. En skön säng, TV och internet finns och vad kan man mer begära? Gymmet nere under backen innefattar en maskin, en bänk och en sandsäck. Det duger för mig.

Maten ombord är bättre än jag väntade mig. Jag har seglat med filipinska kockar förr och det var inte en rolig upplevelse... Kockjävlen här ombord är bra. Västerländsk mat och 3 olika rätter att välja på till både lunch och middag. Bakar gör  han också så det blir nog svårt att lyckas få rutor på magen under den här törnen. 

Idag fick vi jaga bort fiskare som körde runt riggen vi vaktar. Negrerna pratade ingen engelska och ingen här ombord pratar portugisiska så det var en liten utmaning men till slut verkade de fatta vinken... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.