söndag 9 december 2012

En vecka på kurs...



Vilken underbar dag.

Äntligen klar med DP-simulator kursen och på väg hem från Lusekoftornas förlovade land. Nu återstår bara 180 dagars jobb ombord och en rekomendation från skepparn innan jag kan få ut mitt certifikat.

Men det har varit riktigt kul att köra båt ett par dagar och att förstå språket gick över förväntan. Hotellets spa-avdelning var är skön bonus och en stund i bastun tinade upp mig efter en turistpromenad på Trondheims gator. Att få se den månghundraåriga Nidarosdomen var faktiskt värt ett par iskalla fötter.

Första dagen på kursen blev dock en halvdag på grund av ett strömavbrott. En stor del av poängen med Dynamic Positioning är ju att man har backup system för att klara av olika typer av fel. Det känns lite ironiskt att avbryta dagen med tanke på det.

Maten kan man knappast klaga på. Varken lunchen på kurscentret eller på Hamburgarna & Milkshaken på restaurangen Graffis vilka var värda en promenad genom snön. Ibland är det svårt att bestämma sig då på onsdagen fick det bli tre efterrätter på samma gång. Marsipanbröd med choklad, chokladtårta med hallon och jordgubbar med vispgrädde...

Under torsdagen fick vi även tid att prova kransimulatorn. Att få sitta i en lyftkran på en oljerigg och titta ned på supplyfartyget var en helt ny upplevelse. Det var helt klart nyttigt att få prova på det också och man fick en större förståelse för vilka problem de kan ha med saker som ser så enkla ut från vår synvinkel.

Nu sitter jag på flygplatsen och avnjuter en öl i väntan på planet. Det blir inte raka vägen hem den här gången utan en dag eller två kommer jag att besöka en vän. Jag hoppas bara att inte söndagens kommande snöstorm sätter käppar i hjulet för min hemresa...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna om ni vill.